El Festival obre la porta a la literatura de gènere i presenta l’últim Cronenberg

El Festival ha estat el marc del lliurament del Premi Minotauro de literatura fantàstica, en una jornada on els aficionats han pogut veure l’esperat film de David Cronenberg, Maps to the Stars, i la britànica How I live Now, de Kevin McDonald, director d’El último rey de Escocia.

Al Festival hi ha fonamentalment cinema. Però el gènere fantàstic hi és present també amb les sèries de TV, l’art o la literatura. Avui el Festival ha estat l’escenari on Minotauro ha lliurat el principal premi de literatura fantàstica en llengua castellana, que ha guanyat el guionista Carlos Molinero amb la seva primera novel·la, Verano de miedo. L’autor ha definit l’obra com un intent de tornar a la novel·la epistolar de Drácula, basant la història partir de “notes, cartes i missatges”. Molinero ha volgut retratar “el vampir autèntic: un ésser malvat i fotodegradable, no fotosensible com els de la saga Crepúsculo”.

Marcela Sierra, directora editorial de Minotauro, ha mostrat la seva satisfacció per la vinculació del premi amb Sitges: “el Festival és com una casa per a nosaltres; moltes de les novel·les que hem publicat s’han acabat convertint en pel·lícula”.

La porta oberta a la literatura fantàstica ha portat la presentació de diferents llibres en la programació de les activitats paral·leles. Subway placebo, de Rosario Curiel; Nadie desaparece del todo, de Lázaro Covadlo, Muertos vivientes, d’Alberto Bemúdez; Dios y otra al diablo, de Guillermo Zapata; La escuela nocturna, de Noel Ceballos, Diario de un zombi, de Sergi Llauger; El huerto del espantapájaros, d’Allan J. Arcal; o l’antologia Todos son sospechosos són altres de les novel·les i relats de gènere que han circulat pels fòrums del Festival. A aquestes presentacions s’hi han sumat altres treballs, com el llibre oficial del Festival: Pantalla rasgada de Desirée de Fez i Jordi Sánchez Navarro.

La màgia de Cronenberg ha planejat avui per Sitges, amb Maps to the Stars, que explica la història del declivi dels excèntrics habitants de Hollywood, un dels quals interpretat per Julianne Moore, que es va endur el premi a la millor actriu a Cannes, i un altre per Robert Pattinson, que deixa el seient de darrera de la limusina de Comsópolis per fer ara de xofer. L’encarregada d’interpretar el paper de l’enigmàtica noia que es tapa el cos per ocultar les seves ferides, és l’actriu Mia Wasikowska, que agitarà les vides dels habitants de Hollywood amb la seva arribada a la ciutat.

Cold in July, que es va estrenar ahir a Sitges, ha estat presentada avui pel seu director, Jim Mickle. L’adaptació de la novel·la del mateix nom de l’escriptor Joe R .Lansdal ha rebut, segons Mickle, influències que van del film noir al cinemà coreà, el qual aconsegueix una barreja de gèneres molt efectiva que no es fa als Estats Units. Aquest film, que trasllada al Texas dels anys 80, no va ser rodat en localitzacions texanes “la idea que tenim de Texas en general és la de l’Oest que retraten films com No es país para viejos dels germans Cohen, però l’est de Texas és molt similar a Louisana i a certs llocs de Nova York, per tant vam decidir fer les localitzacions a Nova York”, ha explicat la productora del film, Linda Moran.

Una altra presentació d’avui ha estat la de la britànica How I live now, del director Kevin McDonald, que va guanyar un Oscar l’any 2000 al millor documental amb el seu primer film One Day in September i que va fer al salt a la ficció amb El último rey de Escocia. Amb el seu darrer film, McDonald explica la història dels conflictes interns d’una jove adolescent enmig d’un escenari catastròfic com el de l’esclat de la III Guerra Mundial. Segons el director, el que intenta mostrar amb aquesta història és “una imatge real de l’adolescent”, ja que personalment la considera com “una etapa molt més fosca que la imatge que presenta Hollywood en les pel·lícules per adolescents”. El director qualifica d’”estrany” que es faci una distinció entre el “cinema europeu” i el “cinema mainstream” en les pel·lícules per a adults, però que no es faci aque sta distinció en el cinema per adolescents, que només ofereix pel·lícules comercials: “jo he fet la pel·lícula que m’hagués agradat veure als 17 anys”, ha dit. Kevin McDonald ha destacat la feina de Saoirse Ronan, la protagonista del film, que ha descrit com una “actriu brillant” i una “mena de geni de la interpretació”, ja que tot i ser molt jove, “és molt bona per entendre la psicologia humana”.

El Festival i Zeta Cinema ja tenen a punt la presentació dels seus últims projectes cinematogràfics, que farà dijous a les 15.30 h a l’Auditori en un acte amb entrada lliure. La sessió exhibirà imatges de Mortadelo y Filemón contra Jimmy el cachondo, dirigida per Javier Fesser, i d’Anacleto, Agente secreto, de Javier Ruiz Caldera, i protagonitzada per Imanol Arias, Quim Gutiérrez, Alexandra Jiménez, Carlos Areces i Berto Romero. Aquests dos últims seranpresents a l’acte, conjuntament amb els directors de les dues pel·lícules.

Charles de Lauzirika, premiat realitzador i guionista de documentals i membre del jurat de Sitges 2014, ha estat l’encarregat d’oferir la Master class d’avui a la Sala Tramuntana. Lauzirika és conegut també per produir les versions restaurades en bluray i dvd de Blade Runner i Alien.

– Nota premsa –

Anuncis
Published in: on 7 Octubre 2014 at 11:19 pm  Comentaris tancats a El Festival obre la porta a la literatura de gènere i presenta l’últim Cronenberg  
%d bloggers like this: